född 2 november 1858, död i december 1932, var en svensk idealistisk konstnär.
Krouthen föddes i Linköping och var son till handlaren Conrad Krouthen och Hilda Åberg. Släkten Krouthen kom från Norrköping och flera generationer hade arbetat som tenngjutare. Familjenamnet Krut ändrades genom att varubeteckningen Krut-tenn förfranskades till Krouthen. Conrad Krouthen kom till Linköping 1850 och startade en manufakturaffär vid Stora torget. Affären gick bra och 1857 kunde han gifta sig med sömmerskan Hilda Åberg.
Krouthen kunde växa upp i ett välmående hem och han fick börja skolan på läroverket i Linköping. Vid 14 års ålder slutade han skolan och började arbeta åt fotografen och målaren Svante Leonard Rydholm som hade en atelje vid St. Larsplan. Krouthen fick lära sig grunderna i både målning och fotografering och vid 16 års ålder började han på Konstakademiens principskola i Stockholm 1875. Den treåriga utbildningen innebar att eleverna fick lära sig att rita av klot och profiler, djur och växter. Efter de tre åren fick Krouthen fortsätta vid akademin. I kursen "Lägre antiken" fick eleverna rita av gipsmodeller, i "Högre antiken" teckna efter levande model och i "Landskapsskolan" fick eleverna måla landskap. Under studietiden sökte sig många elever utanför skolan och Krouthen lärde känna konstnären Edvard Perseus. Perseus var kritisk till utbildningen på akademin och tog med sina elever bland annat till Mariefred och Gripsholms slott för att måla av naturen. Related Paintings of johan krouthen :. | fran malmen, | var i tradgarden | interior fran von malmborgska garden i linkoping | Vallflicka i sommarlandskap | sjogesta bro | Related Artists:
William blair bruceCanadian Painter, 1859-1906
Pagani, GregorioItalian, 1558-1605
Italian painter. He trained in the studio of the Late Mannerist Maso da San Friano, but then studied with the more progressive Santi di Tito. There he became friends with Ludovico Cigoli: the two artists, who desired to renew the art of painting, studied from nature and developed an interest in Venetian and Emilian art. Pagani was deeply influenced by Correggio. His earliest surviving works include the frescoes of the Confirmation of the Rule of St Dominic (c. 1580; Florence, S Maria Novella, Chiostro Grande) and the Meeting between SS Dominic and Francis (Florence, Convento dei Cappuccini di Monturghi). In 1592 he painted the Virgin and Saints (St Petersburg, Hermitage), a work that already reveals his interest in Correggio. In the same year he painted a Finding of the True Cross (untraced), a daring composition that is preserved in preparatory drawings. A number of works from the 1590s survive and show Pagani's interest in Emilian art; the Crucifixion and Saints (1595; Florence, S Bartolomeo in Pozzo) and the Virgin and Child with SS Michael the Archangel and Benedict (1595; Florence, S Michele Arcangelo Le Ville). At the turn of the century Pagani was increasingly associated with those Florentine artists who wished to develop a new narrative clarity and directness. His pictures (e.g. Pyramus and Thisbe; Florence, Uffizi) show figures carefully posed with varied expressions and gestures. In the early 17th century Pagani became yet more attracted by naturalism, as in the St Lawrence (1600) in the basilica of the Madonna delle Grazie at San Giovanni, Valdarno. Through his friendship with Bartolomeo Carducho he was influenced by Spanish art, as is evident in the Adoration of the Magi
Joseph Mallord William Trunerborn: London, England; 23 April 1775 died: London, England; 19 December
1851.